Menu Sluiten

Wij helpen van een slowmover een fastmover te maken

Werken bij

Wij helpen van een slowmover een fastmover te maken

Met een nieuw product op de markt komen is zo eenvoudig nog niet. Daar lopen niet alleen kleine producenten tegenaan, ook de grotere bedrijven die innoveren en een nieuwe productreeks willen presenteren, ondervinden dit probleem. Leen Menken speelt in op de uitdagingen die fabrikanten ervaren door toegevoegde waarde te bieden. Zij zijn het koel- en vrieshuis dat producten van klanten opslaat, bestellingen orderpickt én direct bezorgt bij zowel bedrijven als consumenten.

Dat zegt Lucas Roskam, algemeen directeur bij Leen Menken. Jarenlang werkte hij voor groothandel Bidfood, waardoor hij goed begrijpt wat er bij de producenten speelt.

Vier jaar geleden werd Roskam benoemd tot algemeen directeur bij Leen Menken, een bekende partij in de branche als het gaat om het transporteren van gekoelde en bevroren levensmiddelen. Samen met Stefanie Schröder, sales & marketing, legt Roskam uit hoe Leen Menken het voor producenten, zowel groot als klein, mogelijk maakt om assortiment in de markt te kunnen zetten. “Er is behoefte aan een fulfilmentservice die het voor fabrikanten gemakkelijker maakt om bij de afnemer te komen. Het assortiment van de producent ligt vaak bij de groothandel. Maar ook het magazijn daar is niet van elastiek. Aangezien de vraag naar diepvries- en koelproducten toeneemt, hebben producenten een uitdaging met het beschikbaar maken van hun volledige assortiment. Met onze opslagcapaciteit en transportmogelijkheden lossen wij dit op”, legt Roskam uit. “Leen Menken verzorgt de gehele fulfilment.”

Dienstverlenersconcept
Het model dat Leen Menken heeft ontwikkeld, geeft de fabrikant het juiste inzicht en helpt om te groeien. Daarvoor zijn vier diensten geformuleerd die samen het ideale pakket vormen voor fabrikanten die steeds vaker in contact willen komen met de afnemer. “Niet alleen de opslag van producten nemen wij onder onze hoede, ook zaken als orderpicken (van consument-tot handelseenheden) of labelen en het transport; daaronder vallen zowel het geconditioneerde palletvervoer met vrachtwagens als de actief gekoelde last mile delivery met bussen . Dat is in een notendop wat wij doen, en we zijn hiermee redelijk uniek. Dat komt met name door de combinatie van de last mile delivery aan horecabedrijven en consumenten in Nederland en België. Hier hebben we al sinds 2012 ervaring mee. Onze klanten hebben een alternatieve route gevonden om hun volledige of een deelassortiment in de markt te zetten. Daarnaast weten steeds meer producenten ons te vinden om hun producten via Leen Menken aan de grossiers te leveren. We werken daarom met vier diensten: opslag, value added services, groot transport en klein transport”, vervolgt Roskam. Schröder vult hem aan: “Als voorbeeld: we hebben klanten die nog geen groot bereik hebben, maar wel enkele tientallen doosjes per week verkopen. Die hebben ze bij ons opgeslagen. Nadat zij via een eigen of externe webshop een bestelling hebben binnengekregen, krijgen wij de opdracht voor orderpicken en transport. Het voordeel daarvan is dat de klant zelf kan inzien naar welk bedrijf de bestelling gaat en wanneer het is afgeleverd. Is dat een snackbareigenaar, groothandel, tankstation of een strandtent? Het zijn allemaal nuttige data voor de producent.”

Hoewel Schröder het voorbeeld noemt van een kleine fabrikant, ziet Roskam ook potentie voor de grotere namen. Hij denkt dan aan fabrikanten die naast een goedlopend assortiment innoveren en nieuwe producten op de markt brengen. “Dat is juist wat wordt gewaardeerd door afnemers, maar er is vaak onvoldoende volume om mee te beginnen in de traditionele kanalen. Starten met deze zogenoemde ‘slowmovers’ via ons is een goede optie. We begrijpen heel goed dat als het assortiment in volume groeit, dit bij de groothandel op voorraad komt te staan. Dan is onze missie geslaagd: de klant helpen groeien”, zegt Roskam. “Oftewel: we helpen om van een slowmover een fastmover te maken.”

Faciliteren
Roskam benadrukt dat dit niet ten nadele van de groothandel is.
Integendeel zelfs: “We richten ons op de gekoelde en bevroren levensmiddelen. Met name die laatste is een categorie die aan het groeien is, maar de opslag daarvoor is nog vaak te klein. Om producten landelijk op de markt te brengen, vragen fabrikanten verhoudingsgewijs veel ruimte in de diepvries die in beginsel niet veel omloopsnelheid heeft. Dat is een probleem, maar de behoefte aan een nieuw assortiment is er en wij faciliteren dit. Daarom willen we niet alleen fabrikanten helpen, maar ook de grossiers. We kunnen voor hen een breed assortiment faciliteren”, aldus Roskam. Hoe doet Leen Menken dat dan? “Een manier om dat te doen is door de opslag bij ons onder te brengen. Wij zorgen ervoor dat de producten bij de grossier worden geleverd”, legt Roskam uit.

 

Groei
Leen Menken is de afgelopen jaren bezig geweest met het duidelijker formuleren van haar strategie. Schröder vertelt dat het handhaven van de vier diensten daar heel goed bij helpt en de basis vormt van een samenwerking: “We willen klanten aantrekken die gebruikmaken van alle vier de diensten. Vanuit de markt krijgen we veel vraag naar onze concepten. Daarom is met de aandeelhouder besloten om fors uit te gaan breiden. Momenteel wordt er een nieuw vrieshuis gebouwd waarin 10.000 palletplaatsen komen. Hier kunnen we extra opslaan en ons fulfilmentproces veel verder uitbreiden. Een voorbeeld: we werken samen met een klant die we hebben geholpen met het bedenken en uitvoeren van een idee om samples te versturen. Dat is ook een groot voordeel: een klant bestelt via de webshop, de fabrikant geeft de bestelling aan ons door en vervolgens regelen wij de opslag, orderpick en het transport.” Alle partijen in de keten krijgen een track-andtracelink. Leen Menken ziet dat als voordeel voor fabrikanten die werken met een eigen webshop. “Je ziet wie je afnemer is, maar je kunt ook na ontvangst contact opnemen om te vragen hoe het product bevalt. Als accountmanager zit je er bovenop.”

Bundeling van krachten
De unieke positie van Leen Menken is niet onopgemerkt gebleven. In 2018 werd het bedrijf overgenomen door het Belgische bpost, dat zich aan het ontwikkelen is tot een wereldwijde speler in de pakket- en e-commercelogistiek. Tevens heeft de unieke positie van Leen Menken – de combinatie van fulfilment met (last mile) transport – geresulteerd in de nieuwbouw van een extra pand. Door de krachten te bundelen, ook met zusterbedrijf DynaGroup, kan Leen Menken stappen maken in de kwaliteitsverbetering en capaciteit. Bpost en de DynaGroup hebben veel kennis in huis als het gaat om fijnmazige distributie en slimme systemen. Hierbij kan in het netwerk van de DynaGroup ook gebruik gemaakt worden van een landelijk netwerk voor ongekoelde producten. De samenwerking met de DynaGroup is dan ook intensief. Naast de gebieden finance, het transportmanagementsysteem en het last mile-transport staan ook innovaties en sustainability hoog op de agenda.

Bron: Out.of.Home Shops

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.